EDEBİYAT DÜNYASINA PANZEHİR SORULAR 2022
Bir yılı daha geride bırakırken 2022’nin edebiyatını, edebiyat dünyasından isimlere sorduk. Yazın ve yayın hayatı nasıl geçti, onlardan dinlemek istedik. Değerli görüşlerini bizlerle paylaşan tüm edebiyat dostlarına teşekkür ederiz.
Yeni yılda panzehriniz edebiyat olsun…
Öykücü Şerife Didem Keremoğlu “Edebiyat Dünyasına Panzehir Sorular 2022” dosyamızın sorularını yanıtladı.
2022’de yeteri kadar ses getirmediğini düşündüğünüz ama sizi çok şaşırtan ve heyecanlandıran kitaplar oldu mu? 2023 yılında yeni bir şey yazsa da okuyayım dediğiniz yazarlar kimler?
Yaratıcı tek bir okur. Eğer bir kitap yaratıcı tek bir okuru içine alabildiyse yeterince ses getirmiş demektir, diye düşünürüm.
2022 yılı içinde beni çok heyecanlandıran Cemil Kavukçu’nun yeni çıkan öykü kitabı oldu. Necati Tosuner’in de bir kitap hazırlığında olduğunu duymuştum. Merakla da bekliyordum. O da buluştu okurla 2022’de. Ustalara saygıyla…
Semiramis Yağcıoğlu’nun ilk baskısı tükenen incelemesi Roman Kahramanı ve Öznellik – Söylem İdeoloji ve Coğrafya tekrar basılmalı diye dilemiştim. 2022’de yeni ve genişletilmiş baskısı geldi. Özellikle okur-yazarlar tarafından mutlaka edinilmesi gerektiğini düşündüğüm bir çalışma. Tıpkı Aydın Şimşek’in Yazma Yaratma ve Okuma Cesareti gibi.
Booker Ödülü sahibi Douglas Stuart’ın nefesimi kesen yapıtı Shuggie Bain ve bu yıl okurla buluşan kitabı Young Mungo çok heyecanlandırdı beni. Umarım tercümesi gecikmez.
2023 yılında Cem Akaş’ın, okuru farklı bir okuma biçimine yönlendiren yeni bir kitabı daha çıksa da okusam, diyorum. Melisa Kesmez bir “cüce roman” daha yazsa.
Sizce 2022’de edebiyat gündemine damgasını vuran olaylar ve tartışmalar nelerdi?
Türkiye Yayıncılar Birliği’nin “Kitap Dünyamızın Acil 2022 Çağrısı” başlıklı, ülkede gittikçe sıkışan ifade ve düşünce özgürlüğüne de vurgu yapan bildirisi ve maalesef kâğıda gelmeye devam eden zam… Kitapevlerinin fiziki varlığını önemsesem de kitabın geleceğinin dijitalde şekilleneceği gerçeğini görmezden gelmek mümkün değil. Pandemi sonrası (2019 yılına kıyasla 2022 yılı) kitap fuarlarının ziyaretçi sayısında dramatik düşüşüsün tek sebebi Kovid-19 değil kuşkusuz. Dijital sahaf, dijital takas, dijital kütüphane gibi uygulamaların kitaba ulaşmakta zorluk çeken okuru rahatlattığı bir gerçek.
“Tür bükücü” Annie Ernaux’un Nobel Edebiyat Ödülü’nü alması, iyi edebiyatın ödüllendirildiğini görmek, 2022 yılına damgasını vuran en önemli edebiyat olayıydı benim için.
Geçmişin edebiyat dergilerinin, fanzinlerinin yerini e-dergilerin aldığını görüyoruz. E-dergileri takip ediyor musunuz, sizce edebiyata katkıları ne?
E- dergileri çok yakından takip ediyorum. Yalnızca okumakla kalmayıp öykülerim ve yazılarımla da katkı sunuyorum e-dergilere. Ve tabii öykülerimi geniş bir okur kitlesiyle buluşturan onlar da bana.
İki kitabımdaki öykülerin toplamından fazla sayıda öyküm e-dergiler aracılığıyla okurla buluştu. Çok yakında çıkacak üçüncüsündeki kimi öyküler e-dergilerde yayımlananlardan oluşan bir seçki.
Basılı dergilere ulaşmanın giderek güçleştiği günümüz şartlarında e-dergilerin gerek okur gerek yazar genelinde de edebiyata olan katkısı yadsınamaz. Nitelikli edebiyatı yayan e-dergilerden söz etmekteyim tabii burada.
Şu an var olan edebiyat ve yayıncılık dünyasında neleri değiştirmek isterdiniz? Hayalinizde nasıl bir edebiyat ortamı var?
Vasattan uzak bir edebiyat ortamı var hayalimde. Farklı disiplinlerde okuyan, yazarken oto-sansürü olmayan yazarlar… Nitelikli bir okur olmayı önceleyen yazarların olduğu, hâlâ ve umutsuzca ifade özgürlüğünü tartışmadığımız bir ortam…
Hayal bile edemezken kapımıza dayanan bir de gerçek var. Farklı bir edebiyatı konuşuyor olacağız çok da uzak olmayan bir gelecekte. Doğurduğu etik ve yasal sorunları ve yüklenen veri tabanın genişliği ile sınıflandırılacak olan yapay zekâ edebiyatını.
Daha fazla Panzehir Soruya buradan ulaşabilirsiniz.
Sayfanın altındaki sosyal medya butonlarını kullanarak yazıyı sevdiklerinizle paylaşabilir, yorumlarınızla bize ulaşabilirsiniz.